Nu kan jag sluta oroa mig för det här trädet som jag sett i ett koloniområde.

När kylan började komma och marken var fylld med bruna löv, upptäckte jag till min fasa att ett magnoliaträd hade fått nya, fina knoppar. Jag visste inte att det var helt normalt, att det för många träd ingår i den årliga tillväxtcykeln. Utan grinigt muttrande gick jag vägen hem övertygad om att det var tecken på lömska klimatförändringar. Men nu har jag läst på 🤓 Det här vackra trädets knoppar börjar tydligen utvecklas i slutet på sommaren, och för att sedan klara den långa, kalla vintern har varje knopp ett litet ”pälstäcke”. Trädet befinner sig alltså i ett tillväxtstopp, ett vilande tillstånd ända fram till våren då knopparna börjar växa igen.

Med den glädjande insikten, vill jag önska er en riktigt fin

Alla Hjärtans Dag

❤️